Elektroniske skattekort
I 2014 innfører Skatteetaten elektronisk skattekort. Da trenger du ikke å levere skattekort til arbeidsgiveren din.
Slik fungerer elektronisk skattekort:
- Du vil ikke lenger motta skattekortet på papir.
- I desember sender Skatteetaten deg informasjon om skattekortet (skattetrekksmelding) for 2014. Der vil du få informasjon om grunnlaget for beregning av ditt skattetrekk. Sjekk at grunnlaget stemmer. Er du registrert e-bruker får du brevet elektronisk i meldingsboksen din i Altinn.
- Du trenger ikke å levere noe til arbeidsgiveren din. Arbeidsgiver henter skattekortet ditt elektronisk.
- Stemmer ikke grunnlaget i skattekoret ditt, kan du endre skattekortet.
- Arbeidsgiver får beskjed hvis du i løpet av året endrer skattekortet ditt, slik at arbeidsgiver alltid vil ha tilgang til det nyeste skattekortet ditt.
Grunnlaget til skattekortet er regnet utifra tallene to år tilbake, så det er alltid viktig at du sjekker grunnlaget og eventuelt justerer dette. Hvis ikke kan du ende opp med å skatte feil beløp og dermed få en overraskende restskatt.
Har du spørsmål eller trenger hjelp til å regne ut grunnlaget? Ta gjerne kontakt med oss!
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!